.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عصاره گياهي عناب، دارويي براي درمان زردي نوزادن

مصرف عصاره گياه عناب با افزايش تعداد دفعات مدفوع و ادرار نوزاد، مي‌تواند باعث دفع بيلي‌روبين و درمان زردي نوزادان شود.

«عزيزالله پورمحمدي» کارشناس ارشد تغذيه و مربي گروه تغذيه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ياسوج، مطالعه‌اي را با هدف «تعيين ميزان تأثير عصاره عناب همراه با فتوتراپي در كاهش بيلي روبين و كاهش مدت بستري شدن نوزادان يرقاني» انجام داده است.

اين مطالعه، يك پژوهش كارآزمايي باليني است كه در بيمارستان امام سجاد(ع) ياسوج انجام شد. در اين مطالعه 121 نفر از نوزاداني كه به دليل زردي بستري بودند، انتخاب و به صورت تصادفي به دو گروه مورد(63 نفر) و شاهد(58 نفر) تقسيم شدند.

به افراد گروه مورد، از عصاره گياه عناب 1 سي‌سي به ازاي هر كيلوگرم وزن نوزاد و در هر روز سه نوبت به صورت خوراكي داده شد. ضمن اين كار درمان فتوتراپي نيز انجام شد و افراد گروه شاهد، فقط با روش فتوتراپي درمان شدند.

هر روز دو مرتبه ميزان بيلي‌روبين سرم در هنگام بستري و طي مدت زمان بستري اندازه‌گيري ‌شد. يافته‌ها حاکي از آن بود که ميانگين و انحراف معيار غلظت بيلي‌روبين در گروه شاهد، قبل از مداخله 3/2±9/20ميلي‌گرم درصد و بعد از مداخله 23/1±65/12 ميلي‌گرم درصد و نيز در گروه مورد قبل از مداخله 05/0±3/22 ميلي‌گرم درصد و بعد از مداخله 01/1±27/12 ميلي‌گرم درصد بود كه اختلاف آماري معني‌داري بين دو گروه مورد و شاهد قبل و بعد از مداخله ديده شد.

همچنين كاهش معني‌داري در تعداد روزهاي بستري در بيمارستان و افزايش دفع مدفوع و ادرار نوزادان گروه مورد، نسبت به گروه شاهد مشاهده شد.

نتايج اين مطالعه نشان داد كه مصرف عصاره گياه عناب با افزايش تعداد دفعات مدفوع و ادرار نوزاد، مي‌تواند باعث دفع بيلي‌روبين شده و در درمان يرقان نوزادي مؤثر باشد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.031 seconds.